VÍCE BEZPEČNOSTI PŘI JÍZDĚ V ZATÁČKÁCH S REGULOVATELNÝM VÁLCEM
Horní válce jsou známy již z dřívějška u návěsů s pevnou ojí a u strojů na zpracování půdy. Jejich úkol spočívá převážně v tom, že přenesou přídavné zatížení – při nasazení na poli – na traktor vybavený čelním závažím. Přitom obsluha nastaví tlak ve válci podle „zkušeností“ případně na maximální tlak kolem 200 barů.
Pokud je takto horní válec nasazen u návěsů s pevnými ojemi, dochází při jízdě v zatáčkách často ke kritickým situacím. Nezřídka se přenese skoro celá hmotnost na zadní nápravu traktoru a to na zadní kolo vně zatáčky a tažnému prostředku hrozí převrácení. Kromě toho dochází při „tažení“ řídícího válce – tedy při přenášení váhy z plné traktorové cisterny na zadní nápravu – často k závažným překročením max. svislého zatížení na spojovací systém zadní nápravy traktoru!
ŠETŘÍ NAFTU I PŮDU
Při rozsáhlých praktických pokusech Zunhammera společně s Odbornou vysokou školou v Kölnu se podařilo tyto kritické jízdní stavy neutralizovat a dosáhnout zákonem minimální stanovené zatížení na přední nápravu traktoru bez předního zatížení.
K tomu, aby toho dosáhl, nasazuje Zunhammer regulovaný horní hydraulický válec. Ten tlačí ze zatíženého návěsu na traktor. Tak je zatížena přední náprava, dokud není dosaženo minimálního zákonem stanoveného zatížení přední nápravy, a tak již nepotřebujeme přední přídavné zatížení na traktoru. Podle traktoru a velkosti cisterny tak odpadne 1000 – 2000 kg předního zatížení. Tím dochází k významné úspoře nafty na poli i na silnici. Navíc se redukuje i tlak na půdu. Pokud potřebuje souprava na poli přídavnou trakci, může být přídavné zatížení trakční nápravy traktoru dosaženo odlehčením přední nápravy cisternového vozu.
Příklad z praxe s úsporou váhy s traktorem 300 PS s návěsem s tridemem – 24m3:
Uspoříme:
- 2.000 kg vlivem zrušení čelního zatížení
- 3.000 kg vlivem lehké sklolaminátové cisterny ve srovnání s cisternou z oceli
- 5.000 kg vyšší náklad případně nižší celková hmotnost
BEZPEČNOST V ZATÁČKÁCH
Při jízdě v zatáčkách s plným tlakem vznikají v hlavním válci velké příčné síly. Ty mohou vést v kritických situacích až k převrácení traktoru. Prostřednictvím elektrohydraulické regulace mohou být tyto síly redukovány v závislosti na úhlu natočení. Tlak v horním válci je plynule přizpůsoben v závislosti na úhlu zatáčky. To přispívá ke zvýšení bezpečnosti provozu.
Technická data
Porovnání | Hmotnost (t) Ocelová cisterna se standardním zapojením | Hmotnost (t) GFK plastová cisterna s trakčním válcem |
Traktor 300 k | 11,0 | 11,0 |
Přední závaží | 2,0 | 0 |
Tridem cisterna 24.000 l | 12,0 | 9,0 |
Hadicový aplikátor, záběr 30 m | 3,0 | 3,0 |
Užitečné zatížení | 12,0 | 17,5 |
Celková hmotnost | 40,0 | 40,0 |