Vícenápravové návěsné cisterny s pevnou ojí jsou často nuceně řízené. To zajišťuje bezpečnou jízdu „v přímém směru“, chrání půdu a snižuje opotřebení pneumatik při zatáčení. Tyto systémy se řídí pomocí mechanických táhel instalovaných vedle oje a spojených s traktorem, např. kulovou spojkou (K50). Negativem je snížení úhlu natočení volantu při zatáčení a lámání táhla řízení vlivem velkých pneumatik na cisterně. Důvodem jsou enormně velké mechanické síly, které se musí přenášet.
Proto společnost Zunhammer GmbH od roku 2012 instaluje na své cisterny elektrohydraulické nucené řízení, které se osvědčilo na více než 1 000 cisternách. Výhody jsou zřejmé: koule K50 na traktoru a hydraulické táhlo řízení vedle oje návěsu bylo nahrazeno krátkým táhlem spojeným s elektronickým úhlovým snímačem.
Výrobce nyní dále zdokonalil celý systém. Dříve instalovaná „patentní páka“ byla zcela odstraněna. Zrychlilo a zjednodušilo se připojování, protože pro připojení cisterny k traktoru je třeba připojit pouze kouli K80, elektrické osvětlení, konektor sběrnice ISO a hydraulický systém snímání zatížení.
Gyroskopický senzor instalovaný na cisterně určuje úhel natočení řízených náprav zcela bezkontaktně. Jejich ovládání je plně integrováno do řídicího systému sběrnice ISO.
Bezpečně na cestách i v terénu
„Náš systém řízení LENA (z německého Lenkung_Automatisch) umožňuje plné řízení náprav v rychlostech 0 až 15 km/h. Od rychlosti 15 až 40 km/h systém automaticky zvyšuje tlak v hydraulickém systému řízení tak, aby se zabránilo kmitání náprav. Od rychlosti 40 km/h je systém řízení zcela zablokovaný. Tímto způsobem zajišťujeme, že souprava tahače a cisterny zůstává i při rychlé jízdě po silnici vždy stabilní,“ vysvětluje generální ředitel společnosti Sebastian Zunhammer starší.
Systém se osvědčil i při manévrování vzad. Pokud na poli dojde ke smyku na bočním svahu, stačí dát prst na ovládání sběrnice ISO, aby se cisterna vrátila zpět do stopy traktoru. Systém také funguje zcela automaticky i při snižování rychlosti. Je tak zajištěna vysoká bezpečnost komfort obsluhy.
Společnost Zunhammer zahajuje montáž nového systému nuceného řízení na přání od listopadové výstavy Euro Tier Hannover 2024 pro všechna svá jednonápravová, tandemová a třínápravová vozidla.